Löpning håller oss friskare psykiskt och fysiskt

Löpning är en träningsform som ger oss oerhört mycket positiv feedback, vi blir gladare, piggare och starkare. De här aspekterna är verkligen värda att begrunda eftersom att de är ovärderliga för oss att ha tillgång till när vi hamnar i oförutsedda livskriser.

Livet är som en berg och dalbana och vi vet aldrig hur morgondagen kommer att se ut, även om vi låtsas att vi vet det. När livet tar en drastisk negativ vändning så är det vår psykiska hälsa som tar oss igenom det och därför är det viktigt att vi alltid jobbar på vår mentala form. Genom att regelbundet löpträna så ökar du kroppens produktion av serotonin, endorfiner och dopamin vilket är kroppens egna mår bra depåer, dessutom minskar regelbunden löpning kroppens utsöndring av kortisol som är ett så kallat stresshormon.

Kom igång med löpningen redan idag, det enda du behöver är ett par skonsamma skor och ett par sköna och funktionella löpartights. Motivera dig själv och låt dig lockas av alla hälsovinster som du har att göra på att löpträna, se det som en investering i dig själv och din personliga utveckling. Många löpare vittnar om att löpningen är en träningsform som passar alla, en gren som motiverar och får en att vilja utvecklas.

Det är aldrig försent att börja löpa och oavsett vad du har levt för liv hittills så är det viktigast att du från och med nu bestämmer dig för att stärka din fysiska och mentala hälsa. Ge dig själv förutsättningarna för att möta ålderdomen på ett friskare och starkare sätt. Många nya löpare väljer att boka in sig på ett lopp inom ett år eller så framåt i tiden, det är smart eftersom att det får oss att vilja ta oss dit med någon typ av kondition, kan det vara något för dig så är det bara att du ger du ut på internet och bokar in dig på ditt drömlopp, det finns en uppsjö av roliga och härliga lopp runt om i världen. Kanske skulle New York City Marathon kunna vara något för dig?